Với sự phát triển của công nghệ, máy tính và trò chơi điện tử ngày càng trở nên phổ biến, đặc biệt là đối với trẻ em. Chủ đề này xuất hiện thường xuyên trong đề thi VSTEP Writing Part 2. Hãy cùng Ôn thi VSTEP tìm hiểu nhé!
ĐỀ BÀI:
You should spend about 40 minutes on this task
Write about the following topic:
Nowadays many people have access to computers on a wide basis and a large number of children play computer games. What are the positive and negative impacts of playing computer games and what can be done to minimize the bad effects?
Give reasons for your answer and include any relevant examples from your own experience or knowledge
1. Hướng dẫn làm bài VSTEP Writing Part 2 Topic Computer
Bước 1: Đọc đề và phân loại dạng bài
Đầu tiên, bạn cần đọc đề bài một cách cẩn thận, hiểu rõ yêu cầu và xác định dạng bài viết. Trong phần Writing Task 2, thường có các dạng bài như: Opinion essay (nêu ý kiến cá nhân), Discussion essay (thảo luận hai mặt của vấn đề), Problem-solution essay (trình bày vấn đề và giải pháp), và Advantage-disadvantage essay (phân tích ưu và nhược điểm).
Bước 2: Lập dàn ý
Sau khi đã hiểu đề và xác định dạng bài, bạn cần lập một dàn ý chi tiết. Dàn ý giúp bạn tổ chức ý tưởng rõ ràng, tránh lạc đề và đảm bảo sự mạch lạc cho bài viết. Một dàn ý tốt sẽ gồm các phần chính sau:
Từ khóa nhận biết |
- Discuss the advantages and disadvantages and give your own opinion (Thảo luận lợi ích, bất lợi và đưa ra ý kiến cá nhân)
- Discuss both views / sides of the argument (Thảo luận cả 2 quan điểm)
- Discuss both views / sides of the argument and then given your own (Thảo luận cả 2 quan điểm và sau đó đưa ra ý kiến của mình)
- Discuss the advantages and disadvantages (Thảo luận lợi ích hỏi để nhận biết và bất lợi) |
Giới thiệu |
- Paraphrase question (Nói lại câu hỏi)
- This essay discusses
- both view + opinion |
Thân bài |
- Side 1: advantages/disadvantages
(Mặt 1 : lợi ích / bất lợi)
- Side 2 disadvantages / advantages
(Mặt 2 : bất lợi / lợi ích)
Note: Keep your own ideas out of the body. This part is only about what people in general may think (Giữ ý kiến cá nhân của mình ra ngoài phần thân. Phần này chỉ về mọi người nhìn chung có thể nghĩ gì) |
Kết luận |
- Opinion (Ý kiến)
- State that both are important
(Phát biểu rằng cả hai đều quan trọng)
- State with one is more important/ better
(Phát biểu cái nào quan trọng hơn) |
Bước 3: Viết bài
Dựa trên dàn ý, bạn tiến hành viết bài. Chú ý sử dụng ngôn ngữ tự nhiên, câu từ mạch lạc, và liên kết các ý một cách hợp lý. Trong phần mở bài, hãy bắt đầu bằng một câu dẫn thu hút và nêu rõ luận điểm của bạn. Khi viết thân bài, hãy phát triển từng ý với đầy đủ lập luận và bằng chứng, sử dụng các từ nối phù hợp để các câu và đoạn văn kết nối một cách mượt mà. Trong phần kết bài, hãy nhắc lại quan điểm của mình một cách ngắn gọn và ấn tượng, để lại dấu ấn trong lòng người đọc.
Bước 4: Soát lỗi chính tả và ngữ pháp
Sau khi hoàn thành bài viết, bạn cần đọc lại toàn bộ bài để kiểm tra lỗi chính tả, ngữ pháp, cũng như đảm bảo cấu trúc câu rõ ràng và ý tưởng mạch lạc. Đừng quên kiểm tra cách sử dụng từ vựng và cụm từ để chắc chắn rằng chúng hoàn toàn phù hợp với văn phong học thuật của bài.
>>> Xem thêm: VSTEP Writing Task 2 Topic Tourism
2. Dàn ý chi tiết làm bài VSTEP Writing Part 2 Topic Computer
Step 1: analyze the question (phân tích câu hỏi)
- Paraphrase the question: find the synonyms, phrasal verbs, etc. to write words with the same or related meaning (Diễn giải câu hỏi : tìm từ đồng nghĩa, cụm động từ, để viết các từ giống nhau hoặc cùng nghĩa)
- Find 2-3 advantages (+ examples or supporting information), 2-3 disadvantages (+examples or supporting information)
(Tìm 2-3 lợi ích +ví dụ hoặc thông tin bổ trợ, 2-3 bất lợi + ví dụ hoặc thông tin bổ trợ)
- Decide the structure of the essay (Quyết định cấu trúc của bài tiểu luận)
Step 2 : Write your essay (viết bài)
Introduction |
1. Rephrase the question (Nhắc lại câu hỏi)
2. Thesis statement (Phát biểu luận điểm)
- This essay discusses/ examines this question from both points of view and then I will give my own perspective on the matter
- This essay discussed viewA, and viewB, and then I will give my own opinion
Note: If you cannot rephrase the question, you can use the following to make introduction. (Nếu các em không thể nhắc lại câu hỏi, các em có thể sử dụng câu sau đây để tạo câu giới thiệu)
- People have different views about.....In my opinion, can and should be both..... |
Body |
Advantages (Lợi ích) |
On one side of the argument there are people who argue that.....
First/ In the first place.....
Let us start by considering.....
Let us first consider the question of.....
I should like to begin with.....
The first obvious advantages/ disadvantages of .....
Secondly.....
Moreover.....
Furthermore.....
Another thing is.....
Another point in favor of .....
is..... |
Always add examples / explanations/ illustrations / reasons / consequences ..... It is essential to form paragraphs. Each paragraph must have a key sentence (-usually at the beginning). Don't write any one-sentence-paragraphs.
Examples:
Take for example..... Take for instance.....
One example out of many is.....
Just look at.....
This idea can best be illustrated by an example..... |
Disadvantages (Bất lợi) |
On the other hand...
So far we have only talked about the advantages. What about the disadvantages?
So much about the advantages. There are also a number of disadvantages that must not be overlooked.
Let us now turn to the drawbacks of.....
Now it would also be interesting
to.....
Others oppose this view / strongly
disagree |
Always add examples / explanations/ Illustrations/reasons/consequences....It is essential to form paragraphs. Each paragraph must have a key sentence (- usually at the beginning). Don't write any one-
sentence paragraphs
Examples:
Take for example..... Take for instance.....
One example out of many is.....
Just look at.....
This idea can best be illustrated by an example..... |
Conclusion |
Personally,
From my point of view,
In conclusion I must say that |
3. Bài mẫu theo từng bậc VSTEP Topic Computer
3.1. Bài mẫu VSTEP B1
It is the fact that more and more children play computer games. There are both good and bad things of playing games.
On the one hand, when playing computer games, children can learn a lot of things. They learn computer skills and English. Their hands and eyes become quicker.
On the other hand, however, playing games too much is not good for children's health. Because they have to sit and look at the screen for long hours, their eyes and back will hurt. Some children do not even eat anything when they play games because they do not want to stop.
To minimize the bad effects, parents should advise their children what games they can play and how long they should play.
To sum up, playing computer games has both good and bad effects. However, we can limit the bad effects if we want.
>>> Xem thêm: VSTEP Writing Task 2 Topic Shopping
3.2. Bài mẫu VSTEP B2
We cannot deny that computers have helped us so much, they play an important part in our life. However, the number of children play computer games is increasing. There are both positive and negative impacts of playing computer games.
On the one hand, computer games can help children relax after long working hours. Moreover, children can learn a lot of computer skills that can be useful for their future work. Playing games also help children learn how to solve problems through many kinds of games. These games require not only intelligence but also various skills such as finger and eye movements, an overview analysis and so on.
On the other hand, however, playing computer games too much can extremely harm children's health, especially their eyes and back as they have to sit at the table for long time and highly concentrate on the screen. Some children even skip their meals just because they do not want to stop the games or they just have something quickly. As a result, many children become overweight and their eyes are shortsighted. Some even have problems with their stomach.
To minimize the negative influences of computer games, parents should take a close look at what games their children are playing. They can allow children what game to play, when or how long they can play the game.
To sum up, computer games have both good and bad things but we can minimize the negative impacts if we wish.
3.3. Bài mẫu VSTEP C1
Access to computers has increased significantly over recent decades, and the number of children playing games on computers has increased too. This essay will consider the positive and negative impacts of this and discuss ways to avoid the potential negative effects.
With regards to the positive effects, playing computer games can develop children's cognitive skills. Many popular games require abstract and high level thinking skills in order to win, skills that may not be taught at school. For example, children need to follow instructions, solve complex problems and use logic in many of the games that are currently popular. Such experience will be beneficial to a child's progression into an adult.
However, concerns have been raised about the prolific use of computer games by children, much of this related to the violence they contain. The problem is that in many of the games children are rewarded for being more violent, and this violence is repeated again and again. For instance, many games involve children helping their character to kill, kick, stab and shoot. This may lead to increased aggressive feelings, thoughts, and behaviours.
In order to minimize these negative impacts, parents need to take certain steps. Firstly, some video games are rated according their content, so parents must check this and ensure their children are not allowed to have access to games that are unsuitable. Parents can also set limits on the length of time games are played. Finally, parents should also take an active interest in the games their children are playing so they can find out how they feel about what they are observing.
To sum up, there are benefits of computer games, but there are disadvantages too. However, if parents take adequate precautions, the severity of these negative impacts can be avoided.
4. Từ vựng Topic Computer
STT |
Từ vựng/ Cụm từ |
Nghĩa tiếng Việt |
1 |
Computer games |
Trò chơi máy tính |
2 |
Cognitive skills |
Kỹ năng nhận thức |
3 |
Positive and negative impacts |
Ảnh hưởng tích cực và tiêu cực |
4 |
Eye-hand coordination |
Phối hợp tay mắt |
5 |
Problem-solving skills |
Kỹ năng giải quyết vấn đề |
6 |
Fine motor skills |
Kỹ năng vận động tinh |
7 |
Abstract thinking |
Tư duy trừu tượng |
8 |
Health concerns |
Mối lo ngại về sức khỏe |
9 |
Aggressive behavior |
Hành vi hung hăng |
10 |
Screen time |
Thời gian sử dụng màn hình |
11 |
Social isolation |
Cô lập xã hội |
12 |
Violence in games |
Bạo lực trong trò chơi |
13 |
Addiction |
Nghiện |
14 |
Physical inactivity |
Thiếu hoạt động thể chất |
15 |
Educational games |
Trò chơi mang tính giáo dục |
16 |
Parental supervision |
Sự giám sát của phụ huynh |
17 |
Age restrictions |
Giới hạn độ tuổi |
18 |
Rating system |
Hệ thống đánh giá |
19 |
Gaming industry |
Ngành công nghiệp trò chơi |
20 |
Positive reinforcement |
Củng cố tích cực |
21 |
Stress relief |
Giải tỏa căng thẳng |
22 |
Strategy games |
Trò chơi chiến thuật |
23 |
Problem-solving scenarios |
Tình huống giải quyết vấn đề |
24 |
Screen addiction |
Nghiện màn hình |
25 |
Sedentary lifestyle |
Lối sống ít vận động |
26 |
Digital literacy |
Hiểu biết kỹ thuật số |
27 |
Parental control software |
Phần mềm kiểm soát của phụ huynh |
28 |
Eye strain |
Mỏi mắt |
29 |
Attention span |
Khoảng chú ý |
30 |
Social skills |
Kỹ năng xã hội |
31 |
Video game addiction |
Nghiện trò chơi điện tử |
32 |
In-game rewards |
Phần thưởng trong trò chơi |
33 |
Emotional regulation |
Điều tiết cảm xúc |
34 |
Multiplayer mode |
Chế độ chơi nhiều người |
35 |
Peer interaction |
Tương tác với bạn bè |
36 |
Screen exposure |
Tiếp xúc với màn hình |
37 |
Educational benefits |
Lợi ích giáo dục |
38 |
Virtual environments |
Môi trường ảo |
39 |
Online gaming |
Trò chơi trực tuyến |
40 |
Role-playing games |
Trò chơi nhập vai |
41 |
Game mechanics |
Cơ chế trò chơi |
42 |
Time management skills |
Kỹ năng quản lý thời gian |
43 |
Parental involvement |
Sự tham gia của phụ huynh |
44 |
Physical health implications |
Tác động đến sức khỏe thể chất |
45 |
In-app purchases |
Mua hàng trong ứng dụng |
46 |
Brain development |
Phát triển não bộ |
47 |
Impulse control |
Kiểm soát xung động |
48 |
Learning through play |
Học qua trò chơi |
49 |
Virtual communities |
Cộng đồng ảo |
50 |
To set time limits |
Đặt giới hạn thời gian |
Trò chơi máy tính có thể đem lại lợi ích lớn cho trẻ em nhưng cũng tiềm ẩn nhiều rủi ro cho sức khỏe và hành vi. Để viết tốt chủ đề này trong VSTEP Writing, hãy áp dụng các bước hướng dẫn và sử dụng từ vựng phù hợp để bài viết đạt chuẩn và mạch lạc hơn. Hãy luyện viết mỗi ngày để đạt điểm cao và phát triển kỹ năng viết của mình!